Sultan Murka ! Khalid Bagi RM1,000 sahaja ! Majlis Yayasan Sampai RM300,000 !


Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim akan memberi sumbangan sebanyak RM1,000 kepada setiap keluarga yang "ANAKNYA TERKORBAN" di dalam kejadian Tanah Runtuh Rumah Anak-Anak Yatim di Hulu Langat, sabtu lalu.

RM1,000 sahaja? Itukah jumlah yang akan diberikan daripada pihak kerajaan Selangor kepada mangsa-mangsa tersebut?

Difahamkan juga, Khalid telah memerintahkan agar satu dana khas diwujudkan bagi bantuan secara keseluruhan. Tetapi jumlahnya tidak dinyatakan ? Exco kebajikan Hal Ehwal Wanita, Rodziah Ismail mengatakan, walaupun dana tersebut memang sentiasa ada tetapi jumlahnya belum dapat ditentukan sehingga semua mangsa dikeluarkan.

Mengapa perlu tunggu jumlah mangsa? Adakah pihak Kerajaan Barisan Nasional menunggu sehingga seluruh mangsa diselamatkan baru ingin mengumumkan bentuk bantuan? Tidak! Timbalan Perdana Menteri lebih awal mengarah agar segala perbelanjaan kos perubatan akan ditanggung oleh kerajaan. Perdana Menteri telah berjanji agar Rumah Anak Yatim tersebut akan dibina semula dan kosnya akan ditanggung Kerajaan. Malah setiap keluarga mangsa akan diberikan bantuan kewangan sebanyak RM10,000.

Bukan seperti Khalid! Hanya keluarga yang ANAKNYA TERKORBAN sahaja diberi bantuan, dan itupun hanya RM1,000 !


Mengapa Majlis Ulangtahun ke 40 Yayasan Selangor boleh ada peruntukan sehingga RM300,000!. Adakah untuk majlis ini juga adanya dana khas negeri Selangor yang sentiasa ada itu?

Mungkinkah Sultan Selangor akan murka sekali lagi apabila mengetahui jumlah bantuan RM1,000 sahaja yang diarahkan oleh Khalid untuk mangsa-mangsa tersebut?

Mungkinkah Sultan Selangor akan murka sekali lagi apabila melihat tiada langsung kelibat Khalid dan exco-exco kerajaan negeri Selangor hadir ketika baginda turun dan melawat mangsa kejadian?


Di Mana Khalid ketika itu dan ketika ini? Beliau berada di luar negara ! Untuk bermesyuarat kononnya? Tidak pula Khalid nyatakan mesyuarat apa?

Pasti Sultan Selangor mahukan penjelasan Khalid berhubung perkara ini!

No comments:

Post a Comment