Demonstrasi Yang Hambar Daripada Pakatan Rakyat


Semalam, Blog Pro Pakatan Rakyat begitu lantang sekali menghebahkan kehebatan demonstrasi yang akan dijalankan tengah hari tadi selepas solat jumaat di Masjid Negara. Mengikut kata mereka, ianya bakal disertai beribu penyokong Pakatan Rakyat yang inginkan perubahan. Lalu penulis pun pergi ke masjid negara untuk solat jumaat tadi.

Namun selepas solat jumaat, penulis menganggarkan keadaan akan jadi kelam kabut. Jalan pasti sesak dengan kehadiran para penyokong Pakatan Rakyat yang akan membuat demonstrasi besar-besaran. Namun keadaan seperti biasa, pelik juga, apa mungkin mereka menundakan tarikhnya.

Tiba-tiba rakan penulis menunjuk ke arah satu kumpulan manusia yang dikelilingi oleh para wartawan, jurugambar dan jemaah masjid. Ketika melihat kumpulan tersebut, penulis tergelak melihat betapa besarnya kumpulan demonstrasi berkenaan. Adalah lebih kurang 30 ke 40 orang sahaja, dan juga disertai oleh 2 orang wanita yang separuh umur.

Lalu penulis pun pergi dekat ke arah mereka, apa yang penulis dapat dengar dari laungan mereka, hanya laungan ke arah jemaah masjid, mereka meminta jemaah masjid untuk menyertai demonstrasi tersebut. Dilihat seolah-olah mereka amat terdesak untuk mendapatkan ramai jemaah untuk turut serta. Mungkin kerana para wartawan dan jurugambar sibuk membuat liputan, mungkin mereka malu untuk mengakui bahawa demonstrasi itu tidak mendapat sambutan.

Dilihat para jemaah tidak memperdulikan ajakan mereka. Dapat dilihat dari riak wajah para jemaah, mereka seakan-akan marah kerana jalan keluar mereka dihalang oleh para penyokong Pakatan Rakyat ini yang seakan-akan tidak mempunyai akal fikiran, terjerit, terlolong di hadapan masjid negara.

Jelas dari demonstrasi ini, dapat dilihat jumlah penyokong Pakatan Rakyat semakin berkurangan. Penulis mengesyorkan agar janganlah buat sebarang demonstrasi di mana-mana masjid. Ianya jelas menyusahkan para jemaah lain yang sibuk hendak meneruskan perjalanan ke tempat kerja...

No comments:

Post a Comment