Siasat Atau Rombak Semula Majlis Peguam !


Kebelakangan ini banyak kritikan yang diterima oleh pihak Kerajaan dan SPRM berikutan kes kematian BUNUH DIRI - Teoh Beng Hock. Pihak pembangkang tidak melepaskan peluang untuk menjadikan isu ini sebagai salah satu peluru mereka untuk menghentam kerajaan Barisan Nasional dan juga pihak SPRM.

Kita telah lihat bagaimana keluarga mendiang Teoh Beng Hock juga telah terpengaruh dengan hasutan syaitan berniat jahat daripada pihak pembangkang. Mereka terus menerus menuduh SPRM yang bertanggungjawab dalam "Membunuh" Teoh Beng Hock. Pelbagai taktik yang mereka gunakan bagi menguatkan dakwaan mereka bahawa Teoh mati dibunuh dan bukannya membunuh diri.

Kita juga dapat lihat peranan yang dimainkan oleh Pihak DAP, PKR malah PAS juga di dalam isu ini. Justeru itu satu suruhanjaya diraja telah ditubuhkan bagi melakukan siasatan ke atas kematian Teoh Beng Hock. Kini keputusan siasatan telah kita ketahui. Teoh Beng Hock ternyata membunuh diri kerana tertekan. Malah tekanan itu berpunca daripada siasatan ke atasnya berhubung isu rasuah seorang pemimpin DAP di Selangor.

Nyata kini! DAP yang bertanggungjawab di atas kematian Teoh Beng Hock. Apakah reaksi keluarga Teoh apabila mendapati, rupa-rupanya DAP yang bertanggungjawab!

Kini kedengaran pula kritikan dan bantahan daripada pihak Majlis Peguam yang dikatakan tidak menerima keputusan siasatan Suruhanjaya Diraja. Kenapa mereka pertikaikan pula? Adakah ini kali pertama Siasatan Suruhanjaya Diraja ini digunakan di negara kita? Adakah logik pada akal apabila keputusan tersebut dipertikaikan oleh Majlis Peguam? Apa lagi yang mereka mahu?

Mengapa perhatian seperti ini tidak diberikan kepada kes pembunuhan Sosilawati yang nyata telah dibunuh dengan kejam! Adakah kerana pembunuh itu terdiri daripada ahli Majlis Peguam?

Ini bermakna Majlis Peguam juga tidak bersikap telus di dalam sesuatu isu. Ternyata Majlis Peguam mempunyai agenda mereka tersendiri terhadap isu kematian Teoh Beng Hock. Pihak Kerajaan harus meneliti perkara ini dengan lebih mendalam.

Adakah Majlis Peguam harus dirombak semula ?

No comments:

Post a Comment